Arioque Esthétique houdt zich aan de RIVM richtlijnen

Hygiëne en infectiepreventie

Onze praktijk is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent hygiëne en infectiepreventie en werkt volgens adviezen van het RIVM.



COVID-19 Hygiëneprotocol schoonheidsspecialisten.






Dit protocol is een



verplicht



protocol voor alle ondernemingen in de schoonheidsverzorging. Het Protocol gaat in op alle onderdelen van een behandeling; vanaf het eerste contactmoment met de klant, tot het moment dat de klant de praktijk weer verlaat.


Protocol persoonlijke hygiene Arioque Esthétique


Omdat ziekteverwekkers zich makkelijk kunnen verspreiden via handen, kleding en materiaal dienen we zoveel mogelijk het infectierisico te verkleinen. Als verpleegkundige wordt je erop getraind hier altijd veel aandacht aan te besteden tijdens je werk en je altijd te beseffen hoe infectieziekten worden overgebracht. Zo ook bij Arioque Esthétique. Het is erg belangrijk de risico’s zo klein mogelijk te houden. Dit doen we op verschillende wijzen.


Persoonlijke hygiëne


De behandelaar dient, naast de reguliere persoonlijke hygiëne van een mens, zoals dagelijks douchen nog rekening te houden met extra maatregelen. De behandelaar dient zich te houden aan het protocol handhygiëne zoals beschreven in het aparte document m.b.t. handhygiëne.

De behandelaar dient geen hand- en polssieraden te dragen en korte nagels zonder nagellak, gelnagels of kunstnagels te hebben. Hand- en polssieraden, horloges, trouwring, lange nagels, kunstnagels en nagellak belemmeren een goede handhygiëne.

Ook dient lang los hangend haar, lange baard en piercings vermeden te worden in de behandelruimte. Indien een medewerker een piercings heeft dient contact hiervan met de client vermeden te worden en dient een ontsteking hiervan afgedekt te worden met een niet-vochtdoorlatende pleister.


Hoesten en niezen


Indien de behandelaar moet hoesten of niezen dient deze zich van de client af te wenden en in een zakdoek of in de elleboogplooi te niezen of te hoesten. Direct na gebruik dient men de zakdoek in de prullenbak te deponeren. Hierna dient te behandelaar direct handhygiëne toe te passen alvorens verder te gaan met de behandeling.


Werkkleding


De behandelaar dient dagelijks schone werkkleding te dragen die niet pluist en gesloten is over de kleding. De werkkleding dient op een minimale temperatuur van 60°C te worden gewassen en  gedroogd in een droogtrommel op minimale stand kastdroog. Er kan ook voor gekozen worden om de kleding te strijken. Deze handelingen zorgen voor het doden van ziekteverwekkers en micro-organismen. De behandelaar heeft altijd een reserve set werkkleding paraat voor het geval de kleding vervuild is geraakt tijdens een behandeling. De onderarmen dienen tot aan de elleboog vrij te zijn van kleding. Er is daarom altijd sprake van een korte mouw of opgerolde mouw. De behandelaar draagt geen accessoires zoals shawls, heuptasjes, vesten of andere loshangende kleding over de werkkleding; deze zouden namelijk door aanraking met de client kruisbesmetting kunnen veroorzaken. De behandelaar draagt schoenen die afgesloten zijn en goed te reinigen zijn.


Persoonlijke beschermingsmiddelen


De behandelaar maakt altijd gebruik van een chirurgisch mondneusmasker en latex- of nitril handschoenen met het CE keurmerk. Deze worden na elke behandeling vervangen.


Mobiele communicatiemiddelen


De behandelaar past bij gebruik van mobiele communicatiemiddelen vooraf en achteraf handhygiene toe indien deze gebruik wordt tijdens cliëntgebonden werkzaamheden.


Chat openen